Personatges

Marcel•lí Bergé i Palou (Sant Nicolás de los Arroyos, Argentina, 1920 - Balaguer, 2012)

Berg

Artista i creador, pintor, il·lustrador, pagès, fotògraf i escriptor.

Marcel·lí Bergé i Palou, “El Bergé”, fou un artista i creador polifacètic va néixer a Argentina, on es van traslladar els seus pares, originaris de la Sentiu de Sió (la Noguera). El 1925 la família va retornar al poble d’origen fins a instal·lar-se a Balaguer.

L’artista  va comptar amb una formació autodidàctica i ben aviat es va relacionar amb pintors i artistes balaguerins i de les Terres de Ponent. De conviccions marxistes, la Guerra Civil el conduí a bàndol republicà i va patir la repressió franquista amb l’exili i el seu empresonament. A partir d’aquest moment va exposar la seva obra a Barcelona, Balaguer i Lleida.

Després de treballar en la pagesia, va prendre les regnes de l’estudi Fotografies Tobella de Balaguer, fet que el va introduir en la fotografia, abandonant per un temps la pintura. La incorporació de la seva dona Teresa Pijoan a l’estudi li va permetre el retorn a la pintura, arribant a l’etapa de plenitud. El 1976 crea amb diferents artistes de Balaguer el col·lectiu L’Estudi 76, que va desencadenar en la formació de l’Escola d’Arts Plàstiques, després integrada a l’ajuntament de Balaguer. A partir de 1985 va donar pas a diferents estades a Mèxic, que el van apropar als artistes realistes com Diego de Rivera, Orozco, Siqueiros i Frida Kalo. L’aventura mexicana  va comportar exposicions amb institucions mexicanes i catalanes, fins a arribar a California. En aquest moment va tenir el reconeixement que no sempre havia tingut a la seva ciutat, fet que culmina el 1998 en l’exposició del Museu de la Noguera “Marcel·lí Bergé i Palou. Recerca, concepte i espiritualitat”.

BergBerg

L’obra d’El Bergé es caracteritza per la diversitat estilística i se’n reconeixen tres etapes. Un primer moment marcat per la influència acadèmica i de diferents corrents (1937-1966), en segon lloc, l’aplicació de tècnica naturalista (1966-1976) i una etapa de maduresa i plenitud artística marcada pel surrealisme simbolista (des de 1976). En la seva obra no buscava la bellesa ni l’estètica, sinó l’espiritualitat i la profunditat del contingut, entès com a concepte. La seva obra fugia de les convencions comercials en l’art i es veia marcada per la controvèrsia amb la moral i la tradició, , la polèmica i, alhora, la sinceritat.

Va treballar amb pintura a l’oli i aquarel·la, dibuix, fotografia, cartell, postals i dissenys d’aparadors, amb aportacions en el camp de la literatura. Va tractar bodegons, caricatura retrats i natura morta amb temàtiques com la pagesia, la ciutat de Balaguer, la maternitat, la temàtica quixotesca, la història, la vida quotidiana en empresonament, i la política, posant accent en la misèria,  l’opressió i la injustícia social.

BergBergBerg

 

Obres pictòrica destacada

- Bodegons i retrats / primera etapa:
          • Retrat del pare, 1942, llapis sobre paper, 32x22 cm,
          • Partida d’escacs, 1941, tinta sobre paper, 20x30 cm (obra del camp de concentració).

- Segona i tercera etapa (en negreta les obres que ell considerava que el representaven com artista):
          • Els gira-sols, 1971, oli sobre tela, 160x200 cm.
          • Pànic, 1982, 97x130 cm.
          • “Sí... son borrecs”, 1986, oli sobre tela, 81x65 cm. Museo Iconógrafico del Quijote, Guanajuato (Mèxic). (d’interès per reflexar la creació quixotesca)
          • La unidad de los pueblos de América, 1987, oli sobre tela, 130x170. Col·lecció Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa, Mèxic DF (Mèxic).

- L’autor:
          • Autoretrat, 1992, oli sobre tela, 81x65 cm.

- Balaguer:
          • Vista de Santa Maria, 1983, oli sobre tela.

 

Obra literària

- Interpretació del Quijote (1988).

- Contes beneïts (1991).

 

Bibliografia

Giralt i Balagueró, Josep; Lázaro, Fernando; Fité i Llevot, Francesc, 1998, Marcel·lí Bergé i Palou. Recerca, concepte i espiritualitat, Balaguer, Museu de la Noguera, ajuntament de Balaguer, Departament de Cultura.


Berg